יהלומים

האבנים הנחשקות ביותר בעולם

את היהלומים כולנו מכירים (ובעיקר מכירות) מעצם היותם משובצים בתוך תכשיטי יוקרה ובראש ובראשונה, על טבעות אירוסין.

אבל, מלבד העובדה שהיהלומים הינם מאוד מרשימים וגם מאוד יקרים, יש עוד לא מעט דברים שחשוב לדעת לגבי יהלומים ובראש ובראשונה, מהיכן הם הגיעו אלינו בכלל.   

אז למי שמסיבה כזאת או אחרת לא מודע לזה, יהלום הוא למעשה, מינרל אשר נוצר בבטן האדמה – כאשר היווצרותו מתאפשרת אחרי מיליוני שנים של שהות בתנאי חום ולחץ.

ברגע שהמינרל יוצא החוצה, הוא עובר תהליכים שונים במפעלים ייעודיים ליהלומים, כמו: עיבוד וליטוש. רק אחרי השלבים הללו, היהלום יהיה מוכן לשלבים הבאים שלו והוא להיות משובץ בתכשיטים שונים.

מה משפיע על איכותם ומחירם של היהלומים?
יש מספר פרמטרים אשר משפיעים על האיכות והמחירים של היהלומים ובין היתר:

  • צבעו של היהלום – בניגוד למה שמי שלא מכיר את עולם היהלומים יכול לטעות ולחשוב, יהלום ללא צבע נחשב כיקר יותר בהשוואה לאחרים (יהלום לבן לדוגמא, יחשב לזול יותר).

  • חיתוך היהלום – חיתוך היהלום משפיע במידה רבה על הברק שלו ולכן, הוא מהווה כגורם בעל השפעה רבה הן על האיכות והן המחיר של היהלום.

  • קראט – את המונח קארט כולם מכירים אבל, לא כולם מבינים את המשמעות שלו.
    קראט מהווה למעשה את משקל היהלום וכידוע, למשקל היהלום יש השפעה רבה על מחירו של היהלום – אך כאמור, הוא לא מהווה את הגורם המשפיע היחיד (למרות שאולי הוא המוכר/ המדובר שביניהם).

  • ניקיון היהלום – ניקיון היהלום הוא פרמטר אשר ישפיעו על מידת הבהירות שלו. פגמים שונים ביהלום עלולים לפגוע ברמת הבהירות שלו ולכן, חשוב לשים דגש גם על הפרמטר הזה בהליך רכישת יהלום.

בהליך רכישת יהלום, חשוב לשים דגש גם על השאלה אם יש תעודה גמולוגית אשר מעידה שהיהלום המדובר עבר בדיקה במעבדה גמולוגית. כמובן, שכדאי לתכנן את התקציב אשר מיועד למטרה ולבחור ביהלום אשר יתאם לתקציב.

יהלומים צבעוניים
אחד מהחידושים בעולם היהלומים, בא לידי ביטוי ביהלומים צבעוניים. כידוע, צבע היהלומים, מדורג באמצעות סקאלה ייעודית, כאשר האות D מסמלת יהלום צלול ושקוף והאות Z מסמלת יהלום בגוון צהוב.

יחד עם זאת, לצד הסקאלה הזאת, ישנה גם סקאלה של צבעים מיוחדים, אשר כוללת את הצבעים הבאים: פנסי לייט, פנסי קולור, פנסי אינטנס ופנסי ויוויד – אשר מהווה כצבע העוצמתי ביותר ויהלום זה נחשב גם כנדיר ביותר.

מבחינת הצבעים של היהלומים, ניתן למצוא כיום יהלומים בצבעים כמו: ורוד, כחול, ירוק ואדום.  
יש לקחת בחשבון שיהלומים צבעוניים נמכרים במחירים גבוהים במיוחד ולכן, יכולים להתאים רק למי יכול או רוצה להקצות למטרה סכומי כסף גבוהים במיוחד.

יהלומים טומנים בחובם עולם ומלואו וקיימת חשיבות גבוהה להכיר את אותו עולם (על החידושים השונים הטמונים בחובו), בטרם רכישת תכשיטי יהלומים.